Stabieler weer? - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu Stabieler weer? - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu

Stabieler weer?

Door: Ernst

Blijf op de hoogte en volg Team

26 Januari 2011 | Namibië, Windhoek

De meteo lijkt iets te verbeteren deze morgen. Het geheel wordt iets stabieler, echter de vele regen die vrijwel elke nacht valt, zorgt voor een dermate hoge luchtvochtigheid dat de basis relatief laag blijft. We moesten maar niet naar het zuidoosten gaan, want daar zit nog wat onstabiliteit. Voorlopig kunnen we zowiezo niet weg, want een hoog scherm "bremst die Thermik". Op de Sat24 beelden is wel te zien dat het oplost, dus pas weer na de lunch (ik denk dat wij het record-aantal lunches hebben in Kiri, hahaha) vertrekken. Als het scherm weg is, komen ook snel de cumels te voorschijn.
Dit keer kiezen we met zorg onze warmdraai-positie, maar het mag niet baten. Weer trilt de kist zich vast. Morgen maar een plaatje meenemen.

Wederom is de basis niet zo hoog, maar via Pokweni kunnen we naar het westen en daar stijgt ook de basis. De belletjes zijn echter klein, 1,5m maximaal en lastig te centreren. Ook doet niet elke wolk het. We worstelen tot iets zuidwest van Rehoboth en dan heb ik het wel een beetje gehad. De reissnelheid is ook niet denderend, maar ik geniet eigenlijk nu meer van het uitzicht en het samen vliegen met mijn pa. Dus dat betekent ook op tijd omkeren, we hebben immers tegenwind naar huis en zodoende gaan we weer terug. En ja hoor, 90km van Kiri weg zien we weer een bui zuidwest van het veld hangen, maar die zal geen probleem vormen. Na een welkom belletje in het blauw (later vormt zich de wolk boven ons) dat ons naar 3000msl brengt, kunnen we 50km glijden naar Kiri, net noord van de bui. Het stijgt zelfs een beetje naast de bui en even speel ik met de gedachte om te opti-maxen naar het oosten. Een rap donker wordende wand aldaar, bijgestaan door een paar ferme bliksems (die dingen staan hier vaak ongelogen 1 a 1,5 seconde te knetteren, niet normaal) doen me toch maar besluiten snel te landen.

Terwijl we de kist inpakken en vastzetten, steekt de wind al op en worden we vergast op fraaie wolken en bliksems. De kist staat op tijd vast en ik heb zowaar tijd een mooie foto te maken van de ASH met CB op de achtergrond.

Groeten, Ernst

• 26 Januari 2011 - 22:27

Brainzz:

HA ernst !

Ik vind dat jullie echte bikkels zijn! het maximale eruit halen en vliegen voor het uitzicht.
    Je pa zal wel genieten met elke dag een prive-piloot die - tussen de buien - telkens een andere hoek van namibie opzoekt.

Keep up the good work en geniet van het vliegen want hier in europa duurt het nog een paar maanden voor de zon weer fatsoenlijk schijnt !

Groeten

Brian

• 26 Januari 2011 - 22:28

Brian:

wat een onweerswolk ...

• 26 Januari 2011 - 22:43

Team RW:

Hi Brian, het uploaden duurt nogal. Dus ik ben benieuwd wat je van de bliksem foto vind. Mijn pa heeft het goed naar zijn zin, die vindt vooral de CB's "leuk."

Voor de mensen die de spot kunnen volgen, is die blijven uitzenden gedurende onze vlucht? Halverwege begon die te piepen, dus hebben thuis de batterijen vervangen.

Ernst

• 26 Januari 2011 - 23:02

Piet:

Fantastisch die foto's. Jij vliegt in een heel ander Namibië dan ik. Toen was alles rood met een enkele groene streep langs rivierbeddingen. Het was fascinerend na de eerste regens het groen te zien ontluiken.

• 27 Januari 2011 - 07:03

Brian:

Die bliksem heb je er mooi opstaan.
    hij lijkt op de ASH te gaan inslaan ... gelukkig zijn de vertigo-covers ook lighting-proof ... ;)

hopelijk kan je ook nog een keer een 'normale' sunset beleven.

groeten en we volgen de blogs!

• 27 Januari 2011 - 08:50

Boris:

Wat een ubergeile foto! Winnaartje voor de thermiekfotowedstrijd 2011?

Anyway, ook ik duim mee voor nog wat goed weer voor jullie!

Gr.

Boris

• 27 Januari 2011 - 16:16

Marloes:

Wow mooie foto Ernst! Insturen voor de thermiek fotowedstrijd!!

Hopelijk wordt het weer nog wat beter daar! Veel plezier nog!

• 27 Januari 2011 - 19:21

Mieke:

Foto('s) mogen ook wel in een lijst in de kantine.... Hoeft niet eerst een prijs bij de thermiek op te halen.
    Is er nog wel iemand in Kiri om op jullie "te passen" als het hele luchtruim van Namibië van jullie is?

• 27 Januari 2011 - 19:47

Karel:

Eens met allen die al gereageerd hebben. Zeker ook met Mieke. Ik voel me nu al kansloos voor de fotowedstrijd.