Safe, sound and satisfied - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu Safe, sound and satisfied - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu

Safe, sound and satisfied

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg Team

14 November 2012 | Namibië, Windhoek

Aan het eind van een zweefvliegvakantie heb ik altijd wat mixied feelings; jammer dat het voorbij is maar ook blij en opgelucht dat alles veilig en zonder schade is verlopen. Nu is het niet anders. In Namibia is het weliswaar gewoon thermiekvliege onder Cu die alleen maar een 'wat' hogere basis hebben die heel vaak met een super-elevator is te bereiken, maar toch; er zijn hoegenaamd geen vliegvelden of buitenlandingsmogelijkheden, zodat fouten en onzorgvuldigeheden hard worden afgestraft. Maar niet alleen vanwege de veilige afloop zijn we tevreden. De vakantie is afgesloten met een 930 km vlucht, na weet ik hoeveel van tussen de 6 en 700. Jullie kennen mij als een glas-half-leeg-type. Daarom zou je van mij een reactie verwachten als "scheisse net geen 1000". Niets van dat alles. Ik ben heel tevreden en blij met dit onverwachtte resultaat. We hadden niet verwacht dat het weer zo snel zou herstellen van het dipje van de laatse dagen, maar voor vandaag zag het er echt heel goed uit. Evert had met weer een nieuw proefabonnementsmeteoprogramma dat al uitgevogeld voordat Bernd dat ook vond en er kond van deed. Voor de briefing hadden we de OM al naar de kop van de 36 gebracht en onmiddelijk na de briefing was het alleen nog een milieudonatie leveren en verkleden. Om 11:15 h. vlogen we. Het parcour leidde weer eens een keer naar Gobabis. Omdat we dat al vaker hadden afgelegd en de hot spots inmiddels kennen, zoals Evert gister al meldde, ging het echt voor de wind. Daarna ging het ZZO-waards en nog steeds voorspoedig. Jammer alleen dat we door een niet voorspelde buienlijn, die zich ook nog eens veel verder zuidelijk uitstrekte dan we voor mogelijk hadden gehouden, werden ingesloten. De bedoeling was via Maltahöhe naar de Kante en vandaar naar het Noorden zodat we uiteindelijk een vierkant van 1000 km zouden vol maken. Met naar het westen leggen van de koers liepen we tegen de buienlijn aan. We hebben onze koers naar het WNW verlegd om een passage te vinden. Eenmaal aan de andere kant van de biuien bleek het verder naar het westen blauw. Een proefsteek leverede geen stijgen op dus hebben we besloten de straat die naar het zuiden stond af te vliegen zover we durfden. Daarna gekeerd en 100 km richting Kiri zonder een cirkel. Bij Bitterwasser hebben we de steven naar Rehobot gewend en die koers aangehouden tot de reservehoogte ons ridhting Kiri dicteerde. Dankzij een avondbel nog wat hoogte kunnen winnen en die oost van Kiri opgevlogen. Iets voor sunset geland, gelukkig op de 08, dus met de zon in de rug.
Geen 1000 maar ik kan je zeggen, dat koude handdoekje en biertje waarmee het personeel je opwacht op het eind van de landingsbaan; we hadden ze verdiend en het was heerlijk.
Voor Evert zit het er weer op. Ik mag nog twee weken met een andere vriend van Namibië-basaal genieten.

• 14 November 2012 - 23:05

Brainz:

proficiat met die super afsluiter!

1000 is maar een getal, de fun van zweefvliegen zit em in de ervaring, het uitzicht, en - in een tweezitter - de lol die je hebt met je vliegmaat.

• 17 November 2012 - 00:28

Ernst:

Bij de wijze woorden van Brian kan ik me alleen maar aansluiten. Destijds met mijn pa zijn we niet verder gekomen dan iets over de 700km maar het plezier dat we hadden is niet uit te drukken in cijfertjes.

Fijn dat jullie het zo mooi en veilig hebben afgesloten!

Wel thuis, Evert en Piet, nog veel plezier!

• 23 November 2012 - 20:16

Paul Keuning:

Ik en gek opreisverhalen, zeker als ze dooor de lucht gaan. De risicofactor maakt het spannend. Maar als het goed aloopt is het wel ademloos genieten!
    Evert, veilige terugkeer En Piet, prettige ortzetting.