Ins Blaue hinein... - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu Ins Blaue hinein... - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Team RW - WaarBenJij.nu

Ins Blaue hinein...

Door: Evert

Blijf op de hoogte en volg Team

06 November 2012 | Namibië, Windhoek

Vandaag, zei Bernd, zou het nòg beter worden dan gisteren. Gisteren was de dag dat we naar Botswana vlogen, en Bernd wat te weinig dag beschikbaar had voor zijn ambities. Na negenhonderd nog wat kilometer vliegen ging plots het licht uit, kennelijk doordat de superdeluxe LX9000 een uur mis was met de tijd. Maar dat was gisteren.
Vandaag dus optimistisch voor het weer. Helaas: de Deutsche Wetterdienst geeft onze Bernd nauwelijks bruikbare informatie, alleen een time series is beschikbaar. Robin May heeft gelukkig een seizoenskaart voor TopMeteo, waardoor we toch een aardig plan konden trekken. Een mooie FAI driehoek van ruim 800 km. Eerst naar de Gamsberg in het westen, waarbij we bij Rehoboth de eerste cumels mochten verwachten. Dan zuid naar Maltahoehe en vervolgens naar Operampapa in het noordoosten.
De dag begon later (de thermiek, tenminste) dan we verwachtten. Om 12.30 was de tijd wel rijp. Er waren geen gekken die voor ons weg wilden, dus wij waren met OM de verkenners in het blauw. Niks aan de hand, het steeg ook zonder wolken best behoorlijk. Dus fluks op gang naar Rehoboth. Een eindje verder was er een berg in brand gestoken, die ons met 5 m/s boven de 5 km hoogte bracht. Nice! Toen de Gamsberg (een grote tafelberg) gerond en zuidwaarts getogen. Rommelwolken,wat een ellende. Kurketrekker thermiek die ons flink liet werken. Toch door naar het zuiden, ook toen de wolken verdwenen. Daar hadden we toch weinig aan gehad, dus geen zorgen. Na Maltahoehe waren er zelfs geen plukjes meer in het blauw, maar nog wel wat stijgen hier en daar. Dat is net als met een blinddoek voor door het bos lopen: je knalt vanzelf een keer tegen een thermiekbel op. Op de logfile zie je dan ook kaarsrechte lijnen over de koers.
Al met al liep het lekker en hebben we 626 km afgelegd. Tot op het moment van schrijven, staat Piet bovenaan de wereldranglijst!
Morgen weer een dag...
Evert en Piet

• 06 November 2012 - 21:21

Mieke:

Ach ja.... 5000m , anderen lopen nu op die hoogte te sukkelen op een ander continent volgens mij. Ezacers zoeken het hoger op...
    Mijn vraag van een paar afleveringen geleden is nog niet beantwoord: Kan Piet al weer (pijnloos) lachen?

• 06 November 2012 - 21:22

Bickeltje:

Morgen ist es besser... was onze slogan in 2010/2011, ook na 956 km (helaas is dat laatste niet gebeurd)

• 06 November 2012 - 21:50

Piet:

Hoi Mieke,
    Ik kan weer lachen (en ook plezier hebben zonder te lachen) en ook weer niezen zonder pijn.
    Hoi Peter,
    Ons speedrecord staat op 4/11 ergens in het grijs tussen de apocrive vluchten. Waarom de vlucht niet erkend wordt is ons onduidelijk. Dus het record telt alleen voor het gevoel en niet voor de boeken

• 07 November 2012 - 19:00

Frank V E:

yo de mannen,
    het ziet er daar wel produktief uit qua vluchtjes !!
    zijn er ook nog fotootjes?
    frank